Neverim.sk

Je dobré vedieť viac…

Rozhovor s Michalom Hrbáčkom

Stačí povedať jeho meno a množstvo ľudí sa začne so strachom obzerať okolo seba. Objavoval sa totiž pri tých najkontroverznejších a najvážnejších kauzách, aké sa na Slovensku začiatkom deväťdesiatych rokov premleli. Ani v súčasnosti však nie je okolo neho ticho. Už začiatkom februára sa postaví pred súd za pokus o ublíženie na zdraví, že dal zbiť bratislavského advokáta Tomáša Kozovského. A na krku má aj obvinenie za pozemkové podvody v Rusovciach. Michal Hrbáček (47) sa prvýkrát v živote rozhodol prehovoriť. Pre denník Plus JEDEN DEŇ.
O MINULOSTI V SIS

Ste vyštudovaný matematik. Ako ste sa dostali k polícii a SIS?
– Keď som skončil školu, išiel som pracovať do zahraničia a tam za mnou prišli policajti, že by mali záujem, aby som vstúpil do polície a pomáhal vybudovať výcvikovo- vzdelávací systém novovzniknutej polície. Začiatkom roku 1991 som teda vstúpil do polície.

Ako čo?
– Ako učiteľ na strednej policajnej škole v Pezinku. Nastúpil som na katedru, ktorá sa zaoberala výcvikom streľby a sebaobrany. Vyučoval som sebaobranu.

A SIS?
– Neskôr prišli za mnou, či by som nechcel vstúpiť. Keďže sa mi zdala táto práca zaujímavá, tak som prešiel ako oficiálny príslušník k tajnej službe.

Na aký odbor?
– To nemôžem povedať, ale nikdy som nebol šéfom odboru špeciálneho určenia, ako sa o mne písalo.

Vaše meno v minulosti rezonovalo najmä v súvislosti so zavlečením Michala Kováča ml. do Rakúska. Boli ste obvinený ako jeden z hlavných aktérov únosu…
– So zavlečením som nemal nič spoločné. Nech mi niekto ukáže jediný dôkaz.

Vašu osobnú účasť na únose potvrdil pán Svěchota (bývalý šéf kontrarozviedky, pozn. red).
– Pán Svěchota bol iks mesiacov na samotke a vo svojej výpovedi v každej štvrtej vete hovorí, že je pod psychickým tlakom a necíti sa dobre.

Popierate, že ste s únosom mali niečo spoločné?
– Popieram, že to, čo je napísané v obvinení, je pravda. Je to znôška nezmyslov, ktoré v prípade potreby budem vedieť aj dokázať.

Lenže k tomu nikdy nepríde, keďže Mečiar únos amnestoval a prípad sa už nikdy neotvorí…
– Nebojím sa akéhokoľvek vyšetrovania, pokiaľ sa budeme baviť o dôkazoch a faktoch. Ak je iný dôkaz ako výpoveď pána Svěchotu, tak poviem – v poriadku.

Boli ste odvtedy v kontakte s Vladimírom Mečiarom?
– Nikdy som nebol v kontakte s Mečiarom. Ani vtedy, ani predtým, ani nikdy potom.
O PENIAZOCH A PODNIKANÍ

Kedy a za akých okolností ste odišli zo SIS?
– Zo služby som odišiel späť do polície asi v roku 1997, kde som sa stal šéfom odboru policajných akcií (kukláčov, pozn. red).

Prečo ste odišli od polície?
– Bolo mi odporučené, aby som si dal výpoveď.

Kým?
– Vtedajším policajným prezidentom, ktorý prišiel po roku 1998.

A odvtedy robíte čo?
– Podnikám.

V čom?
– V rôznych veciach. Sprostredkovával som obchody, kupoval a predával som akcie.

Ste bohatý človek?
– Ak by som porovnával svoj finančný stav s bežnými ľuďmi, tak si myslím, že som.

Ako si užívate peniaze?
– Na prekvapenie mnohých, ktorí by očakávali niečo iné, ja žijem skromne. Žijem bežne – idem si zacvičiť, zabehať, cez víkendy sa venujem deťom (má dvoch synov, pozn. red).

Luxusné dovolenky?
– Luxusná dovolenka ma neuspokojuje, mňa bavia skôr dobrodružnejšie dovolenky. Bol som napríklad na Elbruse, kde som vyliezol, bol som na adventure dovolenkách vo Fínsku a Švédsku – tam vás vysadia v lese a idete niekoľko kilometrov po nejakú chatu – pre mňa je to zaujímavejšie, ako ležať na pláži.

A drahé autá?
– Nemám záľubu v drahých autách.

No minimálne to jedno, ktoré máte, je veľmi zaujímavé. Mám na mysli to opancierované.
– Áno, kúpil som si Toyotu Landcruiser so zvýšenou ochranou, a to len preto, že pán Loyka na mňa (a niekoľkých ďalších ľudí) chystal v roku 2005 atentát. Bolo mi odporučené zo strany polície, aby som dbal o svoju ochranu. A táto situácia sa zopakovala v roku 2006, keď mi oznámili, že sa na mňa chystá atentát pomocou takzvanej pancierovej päste. Tak som sa podľa toho zariadil.
O TOM, KTO HO CHCE ZABIŤ

Bojíte sa o život?
– Nebojím sa o život, ale som opatrný.

Z koho máte strach? Z Loyku? Alebo?
– Nemám strach. Opatrnosť nie je prejavom strachu, ale prevenciou. Čo sa týka Loyku, má odsedených takmer 25 rokov a dôkazy, ktoré boli dodané do spisu a ktoré bude riešiť súd budúci mesiac, sú nespochybniteľné. Je to človek, ktorý už nemá čo stratiť.

To vaše špeciálne auto ste si dali vyrobiť?
– Áno. Je to na zákazku od firmy, ktorá to robí v zahraničí aj pre políciu a vojská.

Koľko stálo?
– Neviem. Mal som výraznú zľavu.

Stálo viac ako odmena vypísaná na vašu hlavu? Milión eur?
– Nie, toľko nestálo.

Informáciu o tom milióne ste sa dozvedeli odkiaľ?
– Od policajtov.

A tá objednávka stále trvá?
– To neviem. To zistím, keď sa to začne diať.

Je Loyka váš jediný nepriateľ alebo ich máte viac?
– Je to jediný človek, ktorému to dokázali. To je moja odpoveď.
O PODSVETÍ

A podsvetie?
– Nemám žiadne vzťahy s podsvetím. Určite nie pozitívne, skôr negatívne.

Mali ste s nimi niekedy problém?
– (dlhá pauza) Mal som problémy vždy s nimi komunikovať, pretože môj postoj bol vždy jasný – nechcem mať s nimi nič spoločné. Jeden čas som ich chytal a potom, keď idete do civilu, si zrejme mysleli, že prišla tá chvíľa sa mi pomstiť. Alebo si vyrovnať účty.

Už k niečomu došlo?
– Zatiaľ sme si to vydiskutovali v slovnej rovine.

Máte dobrý prehľad o podsvetí? Poznáte ich?
– Ako bývalý policajt určitý prehľad mám. Niektorých poznám, pretože pred viac ako dvadsiatimi rokmi sme sa stretávali v telocvični. Naše cesty sa však rozišli. To však neznamená, že sa na ulici nepozdravíme a nepodáme si ruky. Ale to taktiež neznamená, že mám s nimi niečo spoločné.

Ale keď má s nimi niekto problém, tak viete pomôcť. Minimálne to tak bolo v prípade Braňa Prieložného v kauze Rašelina Quido. Zabezpečovali ste mu ochranu?
– Pán Prieložný bol rovnako na zozname pána Loyku ako ja, takže logicky som nemohol zabezpečovať jeho ochranu. Ani ju nezabezpečujem. Pravda však je, že viacerí ľudia sa občas obrátia na mňa, aby som im z bezpečnostnej stránky poradil alebo niekoho odporučil.

Asi to nie sú bežní občania…
– Sú to podnikatelia, ktorých sa snaží podsvetie vydierať a ktorí možno majú pocit, že na polícii nenašli ten správny ohlas.

Aj podnikatelia s prepojením na politiku?
– Nerád by som sa venoval konkrétnym menám, lebo by sa to mohlo zneužiť. Politika ma z tohto pohľadu nikdy nezaujímala.

Ján Čarnogurský je zrejme jediný politik, ktorý sa k vám hlási.
– Pán Čarnogurský je bývalý politik a momentálne s ním konzultujem právne veci. So žiadnymi politikmi som sa nikdy nestretával. A na rovinu – nemyslím si, že by sa akýkoľvek politik chcel so mnou – vzhľadom na medializované informácie – stretávať.

Ste v kontakte s Lexom?
– S pánom Lexom som sa stretával na súdoch, kde sme boli spoločne obvinení a spoločne oslobodení. Teraz sme sa už niekoľko rokov nevideli.
O SÚKROMÍ

Existuje niekto, komu naozaj veríte?
– Dôverujem na prekvapenie viacerým ľuďom. Mám mnohých priateľov, ktorí ma poznajú a ktorí stoja pri mne, vedia, aká je pravda a tých si vážim. Pretože napriek tomu, že polícia aj ich kvôli mne monitoruje, tak im to je jedno.

A čo ženy?
– Žijem sám, a čo sa týka mojej exmanželky a bývalej priateľky, tak si myslím, že mám s nimi veľmi dobrý vzťah.

Bývalá manželka si nechala vaše meno?
– Samozrejme. Viete, ako jej to pomáha v podnikaní? Nikto za ňou nepríde, že ju idú dobehnúť. Dokonca šéf ju posiela vybavovať veci, keď mu neplatia.

Kde sa vidíte o nejakých 10 rokov?
– Neviem, čo bude o pol roka – vzhľadom na prebiehajúce veci, takže vôbec nemôžem vedieť, čo bude o desať rokov. Dnes riešim aktuálnu situáciu – moje obvinenie v kauze Rusovce. Nestaviam si nejaké dlhodobé ciele, pretože to nemá význam.

Aké máte kontakty na polícii?
– Žiadne. Od roku 1999 som nikdy nevolal ja na políciu ani som sa s nimi nestretával z vlastnej iniciatívy. Keď som sa stretol, tak vtedy, keď mi zavolali – v tom roku 2005, keď som ako poškodený prišiel vypovedať.

Tí, čo vás ochraňujú, nie sú policajti? Bývalí alebo súčasní?
– Nie.

Je to drahé vás chrániť?
– Z pohľadu financií bežného človeka asi áno. Keďže som však podnikal, a vcelku úspešne, tak si môžem dovoliť šoféra, ktorý plní aj funkciu ochrancu.

Nosíte pri sebe zbraň?
– Teraz nie, pretože mi zbrojný preukaz zadržali až do vyriešenia prípadov.

Aké máte doma zbrane?
– Mám dve pištole – glock a ČZ – na svoju osobnú ochranu, a keďže som členom športového klubu a zúčastňoval som sa aj na súťažiach takzvaných ostreľovačov, tak mám aj tri pušky, ktorými som súťažil.

Máte pocit, že sa vás ľudia boja?
– Mám skôr pocit, že niektorí ľudia majú predo mnou rešpekt vzhľadom na medializované veci. Tie mi určite nerobia obraz podnikateľa, ktorý robí v záhradke alebo podniká s hračkami. Ľudia to často vnímajú tak, že čo keď je na tom niečo pravdy. Kde-kto sa na Slovensku oháňa mojím menom. Dokonca som zažil aj to, že niekto sa mne vyhrážal mojím menom!!! Tak to už je úplná konečná.

Aký je to pocit, keď viete, že meno Hrbáček je pre niektorých postrachom?
– Smiešny, ak to beriete humorne, ale problém je, ak to niekto začne brať na polícii vážne.

Z čoho momentálne žijete?
– Úspešne som predal dve fabriky (Chirana a Slovglass Poltár, pozn. red.), ktoré mi umožňujú venovať sa projektu, ktorý si už dlhodobo pripravujem.

Čo je to?
– Pripravujem projekt montovaných betónových domov.

Vyrastú v Rusovciach?
– (smiech) Nie. Môže to byť hoci-kde. Budú to normálne rodinné domy, aké sa už stavajú v Nórsku alebo vo Švédsku a pre slovenské potreby sú ako stvorené. A bude si to môcť dovoliť aj bežný človek. Nevraviac o tom, že budeme garantovať skoro až doživotné záruky.

To možno ani nebude treba. Viete si predstaviť, že by niekto našiel odvahu a išiel sa sťažovať Hrbáčkovi, že mu niečo v tom baráku nefunguje?
– To je presne to, čo hovorím. To je ten obraz, ktorý o mne vytvorili.
KAUZY A ĽUDIA OKOLO MICHALA HRBÁČKA
Zavlečenie Michala Kováča ml. do Rakúska

Známy únos prezidentovho syna sa odohral 31. augusta 1995. V Mercedese zaparkovanom pred hainburskou policajnou stanicou našli policajti zbitého a do bezvedomia spitého Michala Kováča ml. Zariadili jeho prevoz do nemocnice a vzápätí ho zadržali v súvislosti s medzinárodným zatykačom Interpolu, ktorý naňho vydali v Nemecku. Nemeckí vyšetrovatelia ho obvinili z účasti na podvode presahujúcom dva milióny dolárov. Išlo o kauzu Technopol. Na Slovensko sa Michal Kováč ml. dostal vo februári 1996 na základe rozhodnutia rakúskej prokuratúry, ktorá jeho vydanie do Nemecka odmietla. Z vykonanej akcie bola podozrivá SIS pod vedením Ivana Lexu. Keďže Vladimír Mečiar v marci 1998 udelil amnestiu na činy súvisiace so zavlečením, prípad sa nikdy nepodarilo objasniť. Obvinený v kauze bol aj Hrbáček.
Kauza fiktívnej likvidácie zbraní SIS

Prípad je ešte z éry, keď Slovenskej informačnej službe šéfoval Ivan Lexa. Podľa obžaloby sa v roku 1996 a 1998 z tajnej služby vyradili aj také zbrane, ktoré boli streľbyschopné. Ivan Lexa bol pôvodne v tomto prípade tiež obžalovaný, ale Okresný súd Bratislava 3 ho v septembri 2004 oslobodil spod obžaloby podobne ako ďalších štyroch ľudí. Medzi nimi aj Michala Hrbáčka.
Hrbáček a Tobiáš Loyka (62)

Bratislavský podnikateľ Tobiáš Loyka je obžalovaný z objednania štyroch vrážd v roku 2005. Podľa polície boli dôvodom majetkové spory kvôli firme Rašelina Quido. Na Loykovo lukratívne rašelinisko na Orave bol totiž vyhlásený konkurz. Podľa obžaloby mu chcel Loyka zabrániť práve likvidáciou správkyne konkurznej podstaty – právničky Gabriely Matuškovej, bratislavského finančníka Branislava Prieložného (ten vlastnil zmenku na 126 miliónov korún) a jeho kamarátov, bývalých príslušníkov SIS Michala Hrbáčka a Martina Lieskovského. Prípad stále nie je skončený, Loyka je momentálne na slobode.
Hrbáček a Čarnogurský

Hoci bývalý disident Ján Čarnogurský st. ako prvý odhalil Hrbáčkovu totožnosť začiatkom roku 1998 a jeho strana, KDH, viedla kampaň za potrestanie Kováčových únoscov, v roku 2001 už pracovali Hrbáček a Ján Čarnogurský mladší, bývalí kamaráti z telocvične, spolu na obchodných projektoch – napríklad prevzatie firmy Chirana. Hrbáček sprevádzal aj Jána Čarnogurského staršieho na súde, kde bojoval s Tobiášom Loykom o pohľadávku proti Loykovej firme Rašelina Quido.
Hrbáček a Istrokapitál

Hrbáček mal celé roky blízko aj k finančnej skupine Istrokapitál. Vo firme ovládanej Istrokapitálom pracovala aj Mária Prutzerová, bývalá riaditeľka ekonomicko-technického odboru v SIS za Lexu a obvinená spolu s Hrbáčkom za vyradenie zbraní SIS, a Ľuboš Kosík, tiež podozrivý za účasť v únose. „Majú manažérske pozície,“ povedal pred rokmi Miroslav Remeta z Istrokapitálu týždenníku The Slovak Spectator. Jeden z popredných predstaviteľov Istrokapitálu bol aj Braňo Prieložný.

Zdroj: http://www.pluska.sk

Pridaj komentár

